Kisah di Sebalik Imej 'Lembut' Datuk Terlajak Laris

Posted By: readit - 18:15

Share

& Comment


#Pasti anda sangat-sangat mengenali usahawan muda kosmetik ini bukan? Kelibatnya boleh dikata muncul setiap hari dalam kaca tv, yang sedang mempromosikan produknya. Datuk 'terlajak laris' atau nama sebenarnya Datuk Aliff Shukri Kamarzaman dilabelkan sebagai seorang lelaki lembut. Gara-gara perwatakannya dengan tagline popularnya 'Terlajak Laris' untuk produk kecantikan, D'Herbs.

Memetik dokumentari dari BH Online yang menemu bual bersama beliau, ternyata abang 'terlajak laris' ini bukanlah seorang lelaki lembut seperti tanggapan ramai. Beliau adalah seorang yang normal seperti lelaki-lelaki lain juga. Lagaknya yang lembut adalah cara tersendiri untuk mempromosikan produknya agar diingati ramai.



Bagi pengasas produk D'Herbs tidak kisah atau berasa jengkel dengan segala cacian dan pandangan tidak elok masyarakat terhadapnya. Sebaliknya berbangga kerana tagline itulah yang menaikkan nama serta perniagaannya maju jaya ke tahap sekarang.

Ramai masyarakat termasuk di dalam laman sosial melabelkannya sebagai lelaki lembut gara-gara penampilan dan bersuara 'kepit' dalam pengiklanan berkaitan produk kecantikan.

Aliff Shukri berkata, beliau membuat apa saja untuk membangunkan syarikatnya selepas melalui pelbagai pahit getir termasuk strategi pengiklanan sehingga orang memandang serong personalitinya.

Katanya, beliau pernah menyamar sebagai pegawai pemasaran memandangkan tidak mempunyai pekerja dan sengaja menonjolkan diri sebagai seorang model dari Pakistan dan pengasas kosmetik. Strategi itu tidak berkesan tidak berkesan.

"Saya menukar strategi muncul di televisyen dengan menggayakan watak korporat, tetapi kesannya kurang menjadi. Selama dua tahun wang dilaburkan untuk pengiklanan habis begitu saja," katanya ditemui di kediamannya, baru-baru ini.



Sebenarnya seorang yang tegas

Beliau kemudiannya mencuba nasib menerusi pengiklanan di stesen televisyen lain dengan melakukan penampilan terbaharu iaitu daripada memakai baju biasa kepada baju berkilat dan daripada suara biasa kepada suara 'kepit'.

"Ternyata, sesuatu yang pelik itulah yang menjadi bualan masyarakat dan biarpun pelbagai tohmahan diterima daripada masyarakat, namun impaknya sangat besar kepada jualan," katanya.

Menyentuh mengenai taglinenya yang kini menjadi ikutan dan bualan, katanya untuk menjadi seorang usahawan berkredibiliti, seseorang tidak perlu meniru idea orang lain.

Jika dulu tagline digunakan tidak begitu menarik, tetapi selepas menukar gaya 'nyaring' hingga membuatkan sesetengah masyarakat berasa pelik dan menjengkelkan.


Ditambah pula dengan gayanya yang seakan-akan lembut, ramai yang beranggapan beliau adalah seorang lelaki lembut.

Katanya, itu hanyalah gimik di dalam memasang strategi perniagaan dan ia menjadi. Di luar, beliau adalah seorang lelaki normal dengan perwatakan serius, kuat bekerja, cerewet, tegas dan tiada perkataan 'tidak' dalam kamus hidupnya.

"Pada saya biarlah apa orang di luar ingin mengata mengenai saya. Saya tidak bimbang sekali pun kerana mereka tidak memberi wang kepada saya. Saya lebih utamakan kepada pelanggan saya yang membeli produk D'Herbs," katanya yang memiliki tiga cahaya mata berusia dua, empat dan tujuh tahun.




Tempuhi pelbagai cabaran

Mengimbas mengenai kisah jatuh bangun perniagaannya, Aliff Syukri berkata, bukan mudah berdiri kukuh dan mendapat kepercayaan masyarakat mengenai produknya.

Katanya, semuanya memerlukan pengorbanan, keyakinan dan cabaran penuh berliku.

"Masyarakat mungkin menganggap saya bertuah atas apa dimiliki hari ini, namun sebenarnya kejayaan itu bukan semudah seperti disangkakan. Perasaan malu harus dikikis terlebih dulu," katanya.

Anak ketiga daripada 12 adik-beradik ini terpisah daripada kasih sayang ibu bapa akibat perceraian dan memaksa beliau tinggal bersama neneknya.

Bermula dari situ, beliau melalui pelbagai cabaran dan kesempitan hidup sehingga mendorongnya berusaha mencari rezeki.



Berkahwin pada usia 19 tahun

Situasi itu tidak menjadi penghalangnya untuk menamatkan zaman bujang. Memilih berkahwin pada usia 19 tahun bersama rakan sekerjanya, Datin Nur Shahida Mohd Rashid yang ketika itu berusia 22 tahun, menjadi pembakar semangatnya untuk terus bekerja keras.

Beliau berkata, sebelum mengusahakan perniagaan kosmetik, bermacam-macam kerja dilakukan seperti menjadi pegawai perkhidmatan pelanggan, penjaga setor, model sambilan dan hampir menjadi pramugara.

Walaupun sudah bermacam-macam pekerjaan dilakukan, beliau belum merasai kepuasan. Justeru, berbekalkan minatnya dalam perniagaan, beliau cuba menjual produk kecantikan dari Thailand, Indonesia dan Filipina secara kecil-kecilan.

"Pada awal pembabitan dalam bidang perniagaan ini, saya hanya menjual kepada saudara mara dan rakan, kemudian dari rumah ke rumah. Ia dilakukan secara kecil-kecilan saja.

"Saya akui, saya memang buta teknologi dan tidak tahu persaingan di luar sana. Saya menjalankan perniagaan secara ortodoks, namun sambutan diterima sangat menggalakkan. Saya berjaya kemudian menjual produk di Pasar Tani.

"Dengan modal RM450, saya membuka sendiri khemah di Pasar Tani Seksyen 13, Shah Alam, diikuti Kelana Jaya dan Sri Andalas, Klang. Tiada istilah malu saya membuat apa saja termasuk demonstrasi memakai mekap, fesyen dan sebagainya. Saya juga buat promosi di kilang," katanya.



Berasa selesa dan bersyukur

Malah, beliau tidak kisah menceburi bidang di dominasi wanita asal saja boleh diterima ramai. Sokongan isteri sudah mencukupi. Lama-kelamaan usahanya berhasil dan dalam tempoh dua tahun, beliau boleh membuka tiga kios menjual pelbagai produk kosmetik.

"Saya selesa dan bersyukur. Selama dua tahun mengusahakan jualan produk dari luar negara, saya terfikir kenapa tidak mencipta satu jenama buatan Malaysia. Orang Malaysia suka produk dari negara sendiri, tetapi kebanyakannya harga agak mahal.

"Saya mula menghasilkan jenama sendiri dikenali D'Herba, tetapi namanya seakan tidak glamor. Saya perlu mencipta jenama yang apabila orang dengar nampak gah tetapi pada harga berpatutan, lalu terhasilnya D'herbs," katanya.

Untuk berada di tahap ini, ia memakan masa yang lama memandangkan semuanya dilakukan sendiri tanpa menggunakan khidmat nasihat profesional, iklan, membuat pinjaman bank, bantuan keluarga dan sebagainya. Beliau bermula dengan kosong.

"Ketika berniaga secara kecil-kecilan, saya mahu menggunakan strategi yang mampu menarik perhatian pelanggan. Saya memang macam makcik-makcik, tidak malu mempromosi dari rumah ke rumah untuk memperkenalkan dan mencari ahli baharu produk.

"Bukan senang meyakinkan wanita di bandar, tambahan saya baharu berusia 21 tahun boleh menjadi pengasas kosmetik," katanya.

Kini beliau boleh berbangga kerana dalam tempoh enam tahun mengusahakan perniagaan kosmetik ini, beliau kini mempunyai 100 orang pekerja, 30 cawangan, 20,000 ejen di bawahnya dan tiga spa di Ijok, Sungai Buloh, Selangor dan Senawang, Negeri Sembilan

Malah beliau bakal membina empayarnya perniagaan dan bangunan sendiri bernilai RM24 juta terletak di tengah Bandar Kota Damansara.


Sokongan isteri

Bagi Nur Shahida, beliau tidak pernah terkesan dengan pandangan dan dakwaan masyarakat bahawa beliau bersuamikan lelaki lembut.

Beliau sudah mengenali suaminya sejak bertahun-tahun dan jatuh bangun membina perniagaan serta keluarganya dilakukan bersama.

Malah, beliau tidak sekali-kali mengambil kisah apa yang diperkatakan oleh masyarakat mengenai suaminya memandangkan perwatakannya memang seperti itu.

Katanya, suaminya seorang yang suka bercakap dan di awal penampilannya yang berbeza daripada karektor sebenar sehingga ramai yang memandang negatif.

"Pernah orang cakap suami saya pondan dan bermacam-macam lagi, tetapi saya langsung tidak tertekan dengan tanggapan itu.

"Ketika muka-mula membaca banyak komen di laman sosial berkaitan karakter suami, memang terasa geram dan mahu membidas kembali dakwaan itu. Tetapi saya memikirkan buat apa nak melayannya Jika saya layan, saya juga seperti mereka.

"Jadi saya tidak suka membaca komen kerana apa yang dilakukan itu hanya gimik semata," katanya yang sudah lapan tahun berkahwin dengan Aliff Syukri.

Beliau berkata, walaupun bermacam tohmahan dilemparkan, namun beliau bersyukur kerana suaminya sangat mementingkan keluarga dan jarang untuk keluar malam dan melepak bersama rakan-rakan.

"Kebanyakan masa dihabiskan antara kerjaya dan keluarga. Biarpun sibuk pasti dia akan mencari ruang untuk bercuti bersama-sama. Jadi biarlah apa orang hendak mengata kerana saya kenal suami saya," katanya.

- BH Online -

BIODATA RINGKAS DATO' TERLAJAK LARIS

Nama penuh beliau adalah Datuk Aliff Syukri Kamarzaman. Berusia 27 tahun dan memiliki seorang isteri bernama Datin Nur Shahida Mohd Rashid yang berusia 30 tahun. Mempunyai anak seramai tiga orang iaitu  Ahmad Rayyan, Khatijah El Zahra dan Ibrahim Adham. Taraf pendidikan, Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan merupakan pelajar sekolah pondok di Pasir Tumboh, Kelantan.

* Nota kaki : Jadikan ikutan dan inspirasi buat peniaga dan usahawan di luar sana terutama bumiputera agar beroleh kejayaan seperti beliau. Setiap orang ada cara tersendiri untuk mencapai kejayaan. Yang penting sentiasa berusaha, tidak mudah berputus asa dan tidak gentar menghadapi sebarang cabaran.

- Sumber : infokinimy

About readit

PedasPahit is an online Publication that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around in the world which you may find hard to believe and understand. The Main Purpose of this site is to bring reality with a taste of entertainment

Copyright © 2013 Infotainment™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Hosted on Blogger Platform.